tirsdag 29. september 2009

Fem kategorier

I løpet av de siste ukene har vi hatt et prosjekt kalt "Fem kategorier"
Disse fem kategoriene var:

Høst
Frukt, bær og grønt
Dyr
Reflekser
Komposisjon

Alle bildene mine et tatt med kompaktkamera (Canon SD750) med 7.1 mega pixels.
De bildene jeg har redigert en del legger jeg også ut originalen av slik at dere kan se forskjellen, noe som kan være interessant.



Det første bildet jeg har lagt ut er et bilde jeg tok på ferie i sommer, og jeg syntes det passet godt inn i kategorien komposisjon. Ideen var å få frem hvordan vannet rant i de tre levlene. På tidspunktet jeg tok det ville jeg bare huske det for hvor spesielt det var å ha vannkilder som dette plassert i gaten for den tøste. Komposisjonen er nesten diagonal, men det jeg syntes gir spenning til bildet er allikevel hvordan man kan se vannet renne fra den øverste skålen, til det treffer skålen under og lager vakre detaljer i vannflaten. Lyset er egentlig ganske sterkt, men allikevel går det bra i og med at skyggen bringer svarte flater til bildet, dette skaper spenning. Av dette bildet har jeg lært at om jeg skulle fått et enda mer spennende bilde kunne jeg prøvd å få tatt det uten den skarpe solen.






Dette er det andre bilde jeg har valgt å plassere innen kategorien komposisjon. Bildet tok jeg på ved sjøen ved Hå gamle prestegard, og det var ikke før jeg egentlig skulle til å gå tilbake jeg så dette utsnittet glimte mot meg mellom steinene. Jeg måtte med en gang prøve å få et bilde av hvordan buene av skiten i vannoverflaten harmonerte så godt med de runde steinene som stakk opp av vannet. Lyset fra himmelen gjør hele bildet enda mer spennede hvor det oransje i steinene blir fremhevet av komprementærfargen dens; blå, som gjenspeiler seg i vannoverflaten. Av dette fotografiet har jeg lært at det faktisk er mulig å få et bra bilde av det meste om man bare bruker øynene riktig.






Dette bildet elsker jeg! Det passer i grunnen inn i både kategorien for komposisjon og refleks, men har valgt å plassere det under "refleks", fordi det tross alt er refleksen som utgjør komposisjonen. Dette bildet var også et bilde tatt av et øye på jakt etter gode motiver, da jeg plutselig oppdaget hvilket fantastisk bilde en glassdør kunne gi. Det du hovedsakelig ser i dette bildet er kjøkkenbenken vår, og i skuffene under benken er det gjenspeil av kjøkkenbordet vårt på andre siden av rommet. I og med at jeg ser dette motivet gjennom en glassdør, gir også denne sin bit til komposisjonen hvor gjenspeilet av meg i døren kommer frem på grunn av den svarte bakgrunnen skuffene gir. At å fotografere er å male med lys er et ordtak jeg syntes forklarer dette bildet godt. Lyset som kommer inn fra venstre gir en vakker spenning i bildet, og der er lyset som skaper refleksen. Gjennom dette bildet lærte jeg virkelig hvor mye interessant man kan lage av reflekser.







Dette bilder liker jeg også godt, på grunn av det abstrakte uttykket det gir. Ved å redigere fargene i bildet gikk det an å få så mange forskjellige interessante tolkninger av det. Bildet er et speilbilde i elven av et tre. Komposisjonen er skjev, noe jeg synes tilfører bildet spenning, uten at harmonien forsvinner i og med at den mest interessante delen av bilde er i det gyldne snitt. Gjennom dette bildet har jeg lært hvor gøy man kan ha det ved å redigere et bilde etterpå, for det var i grunnen det som gjorde hele bildet her. Hadde ikke kontrasten blitt så forsterket som den ble, og bildet blitt tilført litt farge, hadde det ikke vert like interessant og vakkert.



Dette bilde er av hunden min, lite overraskende hører bildet altså til kategorien "dyr". Jeg synes bildet nesten ser ut som et kongelig portrett med de mørkegrønne partiene, på den definerende rammen, rundt hunden som holdet hodet hevet. "Rammen" er et kunstverk plassert i Sandveparken, og det var i grunnen den jeg skulle ta bilde av, i det hunden min plutselig dukket opp i linsen, og jeg ikke kunne gjøre annet enn å så raskt som mulig få fanget øyeblikket. Mye av gode biler er tilfeldige hendelser, jeg har lært at vil en ha interessante bilder må en ofte bare gå ut å se hva som faller i fanget på en.



Det andre bilde innen kategorien dyr. Bildet er ganske intenst og jeg foretrekker det derfor i et lite format slik som du ser det her. Øyet forteller nermest en historie med sitt uttrykksfulle melankolske øye. Komposisjonen er et bilde med blikkfanget plassert som en diagonal. Lyset er veldig bra, et veldig bra fotolys, hvor solen ikke skinner direkte, men allikevel er lyset kraftig. Av dette bildet har jeg lært at om man får sjangsen, bør man prøve å gå nerme for å fange små detaljer, det gir bildet en helt annen stemning.



Dette bildet har dere også sett før, det er et bilde jeg tok til kategorien "Frukt, bær og grønt." Fargene i bildet er ganske intense, og detaljene er fanget på en veldig god måte. Bildet er helt uredigert.
Man kunne nesten trodd det var en kjøttetende plante. Jeg fant motivet i hagen, tror det var av en vissen blomst eller et ugress av et eller annet slag. Nok en gang er komposisjonen diagonal og veldig intens med hvordan jeg har fokusert på blomsten og bakgrunnen blir ganske uklar. Jeg iker hvordan bildet gir et hint av symmetri, mens det alikevel ikke er det. I og med at bildet ble tatt ute kommer lyset fra alle vinkler, solen var oppe på himmelen, og skyene vekslet mellom å gjemme den, og å la den skinne. Trolig er bildet tatt i det solen var på vei bak skyen, ut i fra hvordan lyset ser ut, og med tanke på at jeg ikke tok bilder da den ga et sterkt lys. Nok en gang er trikset: gå nær!






Dette bildet har jeg brukt i fobindelse med flere oppgaver, både etikett- oppgaven og som tidligere inlegg på denne bloggen om frukt, bær og grønt. Jeg synes det er et veldig vakkert bilde. Det er tatt sett nedenifra og opp, og etterpå har jeg redigert det til svart hvitt fordi bildet hadde så mange detaljer og fine deler at jeg synes det var best å ha det i svart hvitt for at det ikke skulle bli for mye for øyet med all fargen. Når blide ble svart-hvitt ble det mye mer harmonisk og mystisk synes jeg. Jeg liker også hvordan det er kommet en dråpe dugg på kameraet slik at man får en følelse av rom og spenning i bildet. Hadde ikke den duggdråpen vert på linsen ville bildet muligens vert litt mer kjedelig. Veldig friskt er det også med dråpene som renner ned og henger under eplene. Man blir nesten tørst av å se på bildet. Lyset kommer ganske tydelig fra den øvre venstre delen av bildet, og gir en fin definisjon av form på eplene. I tillegg er det kommet en lysende flate bak bladene, himmelen, som gir bildet harmoni og "klang" om jeg kan formulere det slik. Lyset buer seg inn i motivet og treffer både epler, blader og vann. Jeg har lært at noen ganger kan det være best å ikke ha med farge i bildet, men da bør det har sterke kontraster og en god kompisisjon.



Dette bildet er av gamle og rustne skinner, som man pleide å skjøsette båter med før. Her er et eksempel på et bilde som ikke passer bra i svart hvitt, fordi at det hovedsaklig er spillet i den oransje flaten som gjør bildet spennende. Jeg digger hvordan vannet gir bilde highlight og ikke minst liv! Bladene som ligger der gjør at bildet får en historiefortellende vinkel over seg, og det er de som har gjort at jeg plasserte bilde innen kategorien høst istedenfor komposisjon. Lyset kommer direkte ovenfra, det er overskyet, den eneste plassen lyset ikke skinner er hvor det er et hakk ned, på kanten som lager en diagonal gjennom bildet. Men det går også svake linjer i diagonal mot høyre, som følge av retningen vannet så stille sildrer seg frem.




Dette er mitt siste, og mitt tiende bilde. Det ble tatt i skumringstimen, noe som gjorde at det var ganske vanskelig å få bildet klart. Men jeg fikk plassert kameraet på håndtaket ved bruen jeg stod på slik at jeg fikk fanget de vakre fargene du kan se på denne greina. Fargene lyste opp, og jeg liker også godt hvordan vannet har nyanser av mørkeblå i seg. Komposisjonen er egentlig en ganske kjedelig komposisjon, og bildet hadde ikke vert like bra om det ikke hade vert for fargene som lager mer spenning. Men det er et rolig bilde i forhold til alle de andre ti jeg har lagt fram i denne oppgaven, et veldig fredfullt bilde vil jeg si. Lyset i bilde er svakt, men hadde det ikke vert svakt ville ikke bladene kommet like sterkt frem ut av mørket. I dette bildet har jeg lært at man må være forstiktig og obs når man tar bilder av "rolige" motiver.

-Iselin-

1 kommentar:

  1. Elske de sista bilde i rekken me vannet å teet! Det va kjempefint å skikkelig stemningsfullt. Typisk Iselin

    SvarSlett