onsdag 18. november 2009

Grafisk verksted



Sist tirsdag var vi på Grafisk Verksted i Stavanger.
 Det var en veldig kjekk opplevelse. Vi fikk se og lære veldig mye! Vi hadde en omvisning i hele verkstedet og fikk en grundig gjennomgang i flere teknikker.Solveig Landa var den trivelige guiden vår som til og med disket op med litt lunch da magene våre ble helt tomme. Hun fortalte oss om litografi, lino, radering, etsing, akvatint og silketrykk. Til slutt fikk vi til og med trykke vårt eget silketrykk som vi fikk ta med hjem.



Dette var et meget stilig litografitrykk av en kunstner som hadde laget en tolkning av en bingohall. Som du ser på benken under, er var det flere interessante bilder vi fikk se. Om jeg husker rett finnes det bare to grafiske verksted som dette i Norge: et i Oslo og ett i Stavanger. Derfor sier det seg selv at dette er en travel og koselig plass hvor kunstnere kan gjøre sitt arbeid og omgås andre kunstnere. De kjøper en uke eller en dag eller en måned -alt etter hvor lang tid de har behov for. Har de ikke helt kontroll på maskinene er det innledningskurs gitt slik at alt skal gå sin rette gang uten skader. Det er jo veldig greit at kunstnere kan ha en plass å trykke uten at de må investere i disse store maskinene og alt utsyret selv. Faktisk kan du tjene inn en uke på grafisk verksted ved å selge bare et av dine kanskje 300 trykk du fikk trykket den uken!




Den hvite sandstenen til venstre er platen man tegner med en fettblyant på for å lage lito-trykk. Etter at man har laget de trykkene man trengte kan man bare slipe det overste laget av med sandpapir og deretter bruke stenen på ny. Til høyre i bildet ser du en sten med flere gamle trykk-maler. Før brukte man faktisk denne teknikken for å lage etiketter o.l.


Dette er ei dyptrykkplate. Man kan gjøre mye gøy med disse, og det er hvordan du velger å lage et bilde ut av denne platen som avgjør om trykket får navnet kullnål, dyptrykk, akvatint eller etsing.



Her holder Landa opp et kjempevakkert silketrykk, og dette var teknikken vi etterpå finn prøve. Solveig hadde allerede laget motivet for oss, men vi fikk alle trykke et silketrykk hver, det var en kjekk prosess å få være med på. Vi fikk også være med på å se hvordan man overførte motivet til stoffflaten (som i disse dager består av veldig spent polyester til rammer istedet for den gamle teknikken med silke som de brukte i Kina før.) Her er et lie sammendrag i bildermav hvordan selve trykkprosessen foregikk:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar