tirsdag 24. november 2009

Blenderåpning!



I dag har vi hatt et læringsoppdrag om hvordan vi kan påvirke bildet ved hjelp av å justere blenderåpningen. På cannon-kameraer kan du gjøre dette ved å velge funksjonen "Av" (Aperture value). Med blenderåpningen justerer du dybdeskarpheten. Liten blenderåpning blir liten dybdeskarphet, det vil si at objektet som er i fokus vil bli veldig skarpt i motsetning til bakgrunnen som vil bli uklar. Med en stor blenderåpning blir dybdeskarpheten stor også, dette vil si at både fokuseringspunktet óg bakgrunnen vil bli skarp.



Her er et par bilder jeg tok av Katrine
 under læringsoppdraget. Det øverste bildet har jeg liten dybdeskaphet på, det underste har stor dybdeskarphet. Du ser klart forskjellen på uttrykket for de to bildene hvor det første fremhever øredobben fordi bakgrunnen er blitt mørkere og uklar. Det nederste bildet har med detaljer fra både hals, øredobb og busker i bakgrunnen.

 
Her er et til eksempel på hva blenderåpningen
 kan gjøre med bildet. Jeg antar at du innen nå klarer å se hvilket bilde jeg har brukt stor blenderåpning på, og hvolket jeg har brukt liten blenderåpning på. Disse bildene er tatt inne. Vi la da merke til at ved en stor blenderåpning hadde kameraet behov for mye lys noe som førte til at lukkertiden ble så lang at vi trengte noe å stille kameraet på for å få det skarpt nok. Ser du nå på mitt første eksempel av Katrine's hals vil du kansje legge merke til at bildet med stor blenderåpning er lysere og gil mindre nyanser. Dette kommer av samme grunn; at en stor blenderåpning har behov for en lenger lukkertid og mer lys.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar