onsdag 12. mai 2010

Helsinki10

For ikke lenge siden var vi på utstilling i Rogaland kunstmuseum og så utstillingen Helsinki10. Dette er en utstilling som består av bilder kjøpt av Statoil, og som var så gode at de mente at andre også burde få sjangen til å se dem, og jeg er enig. De var veldig inspirerende og gode, det kjekkeste var at de også hadde et budskap. Bakgrunnen for utstillingens navn "Helsinki10", er at alle bildene var fra fotografer fra samme skole i Helsinki, Finland. De ti heldige utvalgte er Elina Brotherus, Ilkka Halso, Tiina Itkonen, Aino Kannisto, Hannu Karjalainen, Kalle Kataila, Pertti Kekarainen, Ola Kolehmainen, Anni Leppälä og Susanna Majuri.

Det spesielle med disse bildene var at flere var veldig redigerte. De var ikke rene fotografier, men virkelige kunstfoto. Det jeg likte best var bildet ovenfor, dette bildet brukte kunstneren hele to år på å gjøre ferdig! Og det er et veldig detaljert redigert bilde. Jeg likte det både på grunn av at det var vakkert og hadde en god komposisjon med mye dybde, men også fordi jeg likte veldig godt hva bilde uttrykte, etter min tolkning vel å merke. Da jeg så det følte jeg at kunstneren/fotografen virkelig hadde klart å fremme budskapet om hva vi gjør mot jorden, og hvordan mennesker har en veldig trang til å kontrollere og konstruere naturen.

Det var en veldig kjekk og inspirerende utstilling, som jeg virkelig vil anbefale kunst- og foto -interesserte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar