tirsdag 18. mai 2010

Året som gikk..


Nå er året med trykk og foto, og mine år på videregående over om fire uker. Det skal bli herlig, selv om det betyr at bloggen desverre ikke kommer til å bli oppdatert mer, slik at den forblir som en skoleblogg og på mange måter også en arbeidsbok. Jeg er veldig fornøyd med faget trykk og foto, det har vert mitt lyspunkt gjennom ukene som har gått på skolen. Jeg vil i dette innlegget oppsummere raskt utfordringer, glereder og lærdom jeg har hatt gjennom timene våre.


Foto
Innen foto har jeg virkelig forbedret meg. Jeg har ladt mye mer om teknikk og om hva som gir et godt bilde. Slik som dybde, gyllent snitt, farge som virkemiddel, og ikke minst photoshop som virkemiddel. Jeg har også lært mer om speilreflekskamera, selv om jeg desverre ikke har et selv. Jeg synes det var kjekt å få erfaring med det gjennom skolen likevel, og er veldig takknemlig over at jeg har fått låne speilreflekskamera hjem av og til også. Det har vært akuratt nok utfordringer innen dette området synes jeg, og er veldig fornøyd med alt jeg har fått lære.

Trykk
Om det er noe jeg kanskje synes vi har gjort litt lite av er det trykk. Jeg tror grunnen til dette er at vi ikke kan gjøre dette hjemme og at det derfor føles som om det har fått litt lite tid. Men jeg er fornøyd med det jeg har lært. Fagmessig føler jeg meg ikke like sikker innen dette feltet som innen feltet foto. Likevel er jeg veldig fornøyd meg fordeligen av arbeidsmassen, i og med at jeg liker foto best. Innen trykk har jeg lært mye av mine feil i og med at vi bare har hatt en sjangse på oss til å lage trykket slik vi ville ha det, noe som har vert en veldig læringsrik utfordring.

Blogging
Blogging har vert et veldig friskt pust innen undervisningen dette året. Jeg tror hele klassen har kost seg med dette. Stort sett har jeg vert veldig fornøyd med denne måten å jobbe på, det har gitt meg ekstra pågangsmot å vite at jeg kan presentere det jeg gjør og er stolt av til venner og familie gjennom nettet. Samtidig har det vert litt dumt å måtte legge ut ting jeg ikke er like fornøyd med ut slik at hele verden kan se det. I det jeg har gått lei har jeg alltid minnet meg på at bloggin uansett er mye kjekkere og inspirerende enn slik innleveringer foregikk før dette året: gjennom word-dokumenter og filer bak lukkede dører. Jeg har lært at blogging virkelig bør ha en plass i undervisningen hvor elevene fra før av er motiverte skoleelever, for hvis ikke kan det være litt dumt å måtte vise alle det du gjør, i tillegg til at det gir mer fristelser til å gå inn på andre nettsider om man ikke klarer å holde seg fokusert.

Arbeidsrutiner
Arbeidsrutinene dette året har vert eksepsjonelt gode i forhold til i resten av fagene nå som motivasjonen gradvis begynner å synke sammen med den ekstreme massen av arbeidsoppgaver. I trykk og foto har vi alltid brukt timene veldig effektivt, takket være en veldig god lærer som har gjort oss inspirerte og prøvd å gjøre farget så kjekt som det kan være. (Ikke smisk, fakta.) Bloggen som arbeidsmiddel har også som sagt vert et herlig friskt pust i faget. Jeg synes vi har vert veldig effektive i timene, og synes ikke noe burde blitt gjort annerledes. Jeg er også veldig glad for at vi har fått gå på flere inspirerende og læringsrike utstillinger i løpet av året!

Takk for meg:
- Iselin Adriana Gjerde, 3stfa 09/10 -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar