tirsdag 5. januar 2010

En oppsummering av 1. termin i Trykk og Foto


Et læringsrikt halvår har passert,
og jeg har blitt bedt om å ta et tilbakeblikk for å komme frem til hva jeg føler jeg har lært i løpet av første termin. Jeg kan så absolutt si at det har vert et veldig kjekkt halvår, det betyr derimot ikke at jeg ikke har lært noe. Jeg synes dette faget er et veldig givende fag fordi man alltid lærer mens man får prøve ut det nye i praksis rett etterpå. For min del gjør dette at jeg klarer å holde fokus i timene.



Vi har hatt flere timer til å bli kjent med speilreflekskameraets egenskaper og hva man kan gjøre for å utnytte flere av dets sider. Men selv eier jeg ikke et slikt kamera så de fleste bildene på bloggen av de jeg har levert inn som oppgavesvar på hjemmeoppgavene som "Mine 10 beste foto" er tatt med et normalt kompaktkamera. Jeg har i løpet av året lært mye om hvordan jeg kan gjøre for å utnytte dette også maksimalt, som bruk av ISO for eksempel. Dette var et begrep jeg ikke hadde peiling på hva betydde da jeg begynte i 3. klasse. En annen ting som gjør at jeg fortsatt trives med dette kameraet er at jeg lærer mer og mer om selve fotografiet. Man kan ta vakre bilder med kompaktkamera, det gjelder bare å finne det rett motivet, det rette lyset, det rette øyeblikket og det rette utsnittet som vil egne seg best for bildets komposisjon -akuratt slik det fungerer med verdens mest avanserte kamera også.



Vi har vert så heldige at vi har hatt en lærer som har tatt oss med på flere ekskursjoner i løpet av terminen! Her har jeg har prøvd å suge til meg visdomsordene fagfolkene vi har møtt har gitt oss. Også her har vi fått prøvd ut det vi har lært etterpå: vi fikk lage silketrykk, ta bilder av strandlinjen ved Hå gamle prestegard, og tatt bilde av gågate og parklivet Bryne hadde å by på.Vi har også fått besøk av fagfolk som har kommet og gitt oss tips i vårt eget klasserom. Jeg lærte mye om komposisjon av journalistfotografen vi hadde på besøk.

Jevnt og trutt gjennom året har jeg klart å fylle ut et par sider i skriveboka mi om redigering i photoshop også. Her har jeg virkelig lært mye kjekt! Det er veldig nyttig å kunne slike kjekke triks for å få frem det lille ekstra i bildene jeg er fornøyde med. Men programmene iPhoto og Picasa gjør mye nytte for seg de også, spesielt når jeg skal redigere på farger og kontraster i bildet på en rask og enkel måte liker jeg å bruke disse.



Som du også ser har vi også startet en ny læringsmåte denne terminen: nemlig blogging. Dette er en veldig grei måte å gjennomgå det man har lært på, slik at man får testet seg selv om man har fulgt med. Det er også veldig greit å kunne hente inspirasjon og lærdom medelevene mine. En grei måte å oppsummere og dele erfaring på rett og slett. Selv om jeg kan inrømme at det har blitt litt vel mange blogginnlegg å publisere i blandt.

Jeg er veldig fornøyd med terminen og satser på en like læringsrik 2. termin!


1 kommentar: