onsdag 28. oktober 2009

Sjablongtrykk!




I dag har vi trykket t-skjorter av sjablongene vi designet og skar ut sist gang. Jeg har laget et trykk av den løpende lille hunden min, og stiliserte bildet for å få det til å bli et trykkbart motiv. Ideen var å fange det herlige øyeblikket av hunden min som alltid løper og koser seg på tur, og det var derfor jeg nede ved føttene laget mønster som kommer ut mot hver side. Man ser hunden forfra, noe som gjør at komposisjonen er tilnermet symmetrisk. Når jeg da skulle trykke på t-skjorta ble det derfor naturlig å plassere motivet på midten, og det er også derfor jeg har laget det såpass stort. Bak på rykken har jeg et negativt trykk av bare hodet til hunden, dette er plassert helt nede mot kanten for at det skal bli lettere synlig, og fordi at det ikke er her hovedmotivet er, derfor er det ikke noe poeng i å ha det like sentrert og iøyenfallende som motivet foran.

Ved et sjablongtrykk skjærer man først ut den flaten man vil ha farge på ut av f.eks. en utbrettet melkekartong. Deretter kan man enten spraye, trykke eller male inni hullene. Når man tar bort sjablongen vil et mønsteret komme frem. Sjablonger gir helst stiliserte figurer, man kan også lage flere sjablonger over hverandre slik at man får et mer detaljert resultat. Det er også veldig fint å variere fargenyansene hvor man plasserer fargene. En kjekk lenke til sjablongtrykk i hverdagslivet med video som gir mye inspirasjon.

Et plantrykk er en annen måte å trykke på enn sjablongtrykk. Mens en ved sjablongtrykk bruker en plate til å hindre malingen å komme til enkelte plasser slik at det danner et mønster, er det selve platen som ved å male på lager mønsteret i et plantrykk. På forhnd har man enten laget spor som malingen skal ligge i, eller flater malingen skal være oppå. Eksempler er linotrykk, kullstift og potettrykk.

Det er flere kunstnere som har tatt i bruk sjoblongtrykk i kunsten sin. Denne teknikken er bl.a. veldig utberedt innen street art. DOLK er et pseudonym som blir benyttet av en av Norges mest anerkente grafittikunstner fra Bergen. Du har mest sannsynlig har sett et av verkene hans. DOLK har bl.a. deltatt med sin kunst på Nuart-utstillingen i Stavanger. Pøbel er en annen norsk utøver. Banksy er en av de mest internasjonalt kjente streetart utstillingene, han kommer fra England. Nick Walker er en annen artist som har veldig mye interessant. Du kan se litt av hans arbeid på denne linken, om du tykker på "slideshow" her får du se flere verk i et fint format. 

Som konklusjon på denne oppgaven vil jeg si at det var en veldig kjekk oppgave og morsom teknikk. En teknikk man kan få mye bruk for senere i livet, spesielt nå i russetiden. Jeg har lært en ny måte å utrykke meg selv gjennom kunst på, og har fått med meg erfaringer det er nyttig å ha dersom man vil sjablongtrykke mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar