tirsdag 24. november 2009

Blenderåpning!



I dag har vi hatt et læringsoppdrag om hvordan vi kan påvirke bildet ved hjelp av å justere blenderåpningen. På cannon-kameraer kan du gjøre dette ved å velge funksjonen "Av" (Aperture value). Med blenderåpningen justerer du dybdeskarpheten. Liten blenderåpning blir liten dybdeskarphet, det vil si at objektet som er i fokus vil bli veldig skarpt i motsetning til bakgrunnen som vil bli uklar. Med en stor blenderåpning blir dybdeskarpheten stor også, dette vil si at både fokuseringspunktet óg bakgrunnen vil bli skarp.



Her er et par bilder jeg tok av Katrine
 under læringsoppdraget. Det øverste bildet har jeg liten dybdeskaphet på, det underste har stor dybdeskarphet. Du ser klart forskjellen på uttrykket for de to bildene hvor det første fremhever øredobben fordi bakgrunnen er blitt mørkere og uklar. Det nederste bildet har med detaljer fra både hals, øredobb og busker i bakgrunnen.

 
Her er et til eksempel på hva blenderåpningen
 kan gjøre med bildet. Jeg antar at du innen nå klarer å se hvilket bilde jeg har brukt stor blenderåpning på, og hvolket jeg har brukt liten blenderåpning på. Disse bildene er tatt inne. Vi la da merke til at ved en stor blenderåpning hadde kameraet behov for mye lys noe som førte til at lukkertiden ble så lang at vi trengte noe å stille kameraet på for å få det skarpt nok. Ser du nå på mitt første eksempel av Katrine's hals vil du kansje legge merke til at bildet med stor blenderåpning er lysere og gil mindre nyanser. Dette kommer av samme grunn; at en stor blenderåpning har behov for en lenger lukkertid og mer lys.



onsdag 18. november 2009

Grafisk verksted



Sist tirsdag var vi på Grafisk Verksted i Stavanger.
 Det var en veldig kjekk opplevelse. Vi fikk se og lære veldig mye! Vi hadde en omvisning i hele verkstedet og fikk en grundig gjennomgang i flere teknikker.Solveig Landa var den trivelige guiden vår som til og med disket op med litt lunch da magene våre ble helt tomme. Hun fortalte oss om litografi, lino, radering, etsing, akvatint og silketrykk. Til slutt fikk vi til og med trykke vårt eget silketrykk som vi fikk ta med hjem.



Dette var et meget stilig litografitrykk av en kunstner som hadde laget en tolkning av en bingohall. Som du ser på benken under, er var det flere interessante bilder vi fikk se. Om jeg husker rett finnes det bare to grafiske verksted som dette i Norge: et i Oslo og ett i Stavanger. Derfor sier det seg selv at dette er en travel og koselig plass hvor kunstnere kan gjøre sitt arbeid og omgås andre kunstnere. De kjøper en uke eller en dag eller en måned -alt etter hvor lang tid de har behov for. Har de ikke helt kontroll på maskinene er det innledningskurs gitt slik at alt skal gå sin rette gang uten skader. Det er jo veldig greit at kunstnere kan ha en plass å trykke uten at de må investere i disse store maskinene og alt utsyret selv. Faktisk kan du tjene inn en uke på grafisk verksted ved å selge bare et av dine kanskje 300 trykk du fikk trykket den uken!




Den hvite sandstenen til venstre er platen man tegner med en fettblyant på for å lage lito-trykk. Etter at man har laget de trykkene man trengte kan man bare slipe det overste laget av med sandpapir og deretter bruke stenen på ny. Til høyre i bildet ser du en sten med flere gamle trykk-maler. Før brukte man faktisk denne teknikken for å lage etiketter o.l.


Dette er ei dyptrykkplate. Man kan gjøre mye gøy med disse, og det er hvordan du velger å lage et bilde ut av denne platen som avgjør om trykket får navnet kullnål, dyptrykk, akvatint eller etsing.



Her holder Landa opp et kjempevakkert silketrykk, og dette var teknikken vi etterpå finn prøve. Solveig hadde allerede laget motivet for oss, men vi fikk alle trykke et silketrykk hver, det var en kjekk prosess å få være med på. Vi fikk også være med på å se hvordan man overførte motivet til stoffflaten (som i disse dager består av veldig spent polyester til rammer istedet for den gamle teknikken med silke som de brukte i Kina før.) Her er et lie sammendrag i bildermav hvordan selve trykkprosessen foregikk:




tirsdag 17. november 2009

Leking med layers i photoshop:


Oppskriften for denne kjekke billedbehandlingen er enkel.
 Du velger deg to bilder du tor vil passe bra sammen, og legger dem begge inn i photoshop. På det ene bildet holder du Apple-knappen og A inne, nå som bildet er markert gjør du det samme bare med bokstaven C -for copy. Du trykker på det andre bilde du har inne i photoshop og holder inne eple og v -for å legge bildet til som et til layer. Deretter går du ned til den ene toolboxen mot høyre og velger layers. Her kan du eksperimentere og leke deg med hvordan bildene ser ut sammen. Mitt resultater var disse:

Dette er et bilde av hunden min og en vanndam med regndråper i.
Her har jeg brukt funksjonen Overlay.

Dette er et bilde av reinsdyr og en himmel, her har jeg brukt funksjonen Lighten.

Dette var vel det jeg likte best, veldig spennende og dramatisk.
Denne funksjonen heter Linear Burn.

Eksperimentering med lukkertid!


I dag har vi hatt en time på oss til å eksperimente og leke oss litt med kameraets lukkertid, under funksjonen: Tv. Som et sammendrag fant vi fort ut at det vi hadde lært stemte; lang lukkertid fanger mer lyst og bevegelser blir uklare/viser. Her er et bilde av meg springende i gangen på skolen vår, med lukkertid 1/5"



 Hadde vi derimot for lang lukkertid som så mye som 5 sekunder ble det så mye at man ikke en gang kunne se en person som gikk forbi. Vi testet hvor mye vi kunne fange ved at en medelev av meg; Lise hoppet fra et bord. Her var det veldig tydelig hvor mye lykkertiden hadde å si. På bildet mot venstre var lukkertiden 1/200 sekunder, det ser nesten ut som om hun står stille i luften, eller står på stolene; men nei, hun hopper! På bildet mot høyre derimot har kameraet fanget henne i det hun hoppet og når hun landet fordi det var her hun stod over lengst tid, hoppet i luften kom ikke med fordi det skjedde for fort i forhold til lukkertiden. Den hadde vi på dette bildet stillt inn til 1,3" ( " står for sekund).

 

På bildet mot høyre hvor lukkertiden er såpass liten måtte vi bruke blits for å klare å fange bevegelsen med lys. Et bedre eksempel på dette har jeg her:


 

På disse bildene har vi hatt liten lukkertid, det første er 1/400 og det mot høyre er 1/200. Du ser klart hvor lite lys som kommer med på det første bildet, vi skrudde også på blitsen på det andre slik at det skulle komme rikelig med lys til. Men man kunne laget mange spennende bilde uten blitsen også, det er alt etter hve du skal bruke bildet til og hvilken stemning du vil formidle. Lukkertid er absolutt et godt redskap å kunne. Synd jeg ikke har speilreflekskamera da.

En annen ting vi prøvde var å tegne med en lampe. Vi gikk inn i et rom, trakk for gardinene og slukket lyset. Vi hadde med oss en liten lampe. Vi skrudde lukkertiden som til så mye som 4", og bevegde lampen for å lage et mønster. Dette var et eksperiment vi skulle brukt mer tid på for å få det helt til, helst ville vi tegne er hjerte, men vi fikk ikke det helt til. Her er i allefall resultatet, og det var i grunnen ganske kult vil jeg si!



På di to siste bildene jeg legger ut av vår kjekke time kan du kanskje selv tenke deg til ca. lukkertid vi har brukt på bildene?





onsdag 28. oktober 2009

Sjablongtrykk!




I dag har vi trykket t-skjorter av sjablongene vi designet og skar ut sist gang. Jeg har laget et trykk av den løpende lille hunden min, og stiliserte bildet for å få det til å bli et trykkbart motiv. Ideen var å fange det herlige øyeblikket av hunden min som alltid løper og koser seg på tur, og det var derfor jeg nede ved føttene laget mønster som kommer ut mot hver side. Man ser hunden forfra, noe som gjør at komposisjonen er tilnermet symmetrisk. Når jeg da skulle trykke på t-skjorta ble det derfor naturlig å plassere motivet på midten, og det er også derfor jeg har laget det såpass stort. Bak på rykken har jeg et negativt trykk av bare hodet til hunden, dette er plassert helt nede mot kanten for at det skal bli lettere synlig, og fordi at det ikke er her hovedmotivet er, derfor er det ikke noe poeng i å ha det like sentrert og iøyenfallende som motivet foran.

Ved et sjablongtrykk skjærer man først ut den flaten man vil ha farge på ut av f.eks. en utbrettet melkekartong. Deretter kan man enten spraye, trykke eller male inni hullene. Når man tar bort sjablongen vil et mønsteret komme frem. Sjablonger gir helst stiliserte figurer, man kan også lage flere sjablonger over hverandre slik at man får et mer detaljert resultat. Det er også veldig fint å variere fargenyansene hvor man plasserer fargene. En kjekk lenke til sjablongtrykk i hverdagslivet med video som gir mye inspirasjon.

Et plantrykk er en annen måte å trykke på enn sjablongtrykk. Mens en ved sjablongtrykk bruker en plate til å hindre malingen å komme til enkelte plasser slik at det danner et mønster, er det selve platen som ved å male på lager mønsteret i et plantrykk. På forhnd har man enten laget spor som malingen skal ligge i, eller flater malingen skal være oppå. Eksempler er linotrykk, kullstift og potettrykk.

Det er flere kunstnere som har tatt i bruk sjoblongtrykk i kunsten sin. Denne teknikken er bl.a. veldig utberedt innen street art. DOLK er et pseudonym som blir benyttet av en av Norges mest anerkente grafittikunstner fra Bergen. Du har mest sannsynlig har sett et av verkene hans. DOLK har bl.a. deltatt med sin kunst på Nuart-utstillingen i Stavanger. Pøbel er en annen norsk utøver. Banksy er en av de mest internasjonalt kjente streetart utstillingene, han kommer fra England. Nick Walker er en annen artist som har veldig mye interessant. Du kan se litt av hans arbeid på denne linken, om du tykker på "slideshow" her får du se flere verk i et fint format. 

Som konklusjon på denne oppgaven vil jeg si at det var en veldig kjekk oppgave og morsom teknikk. En teknikk man kan få mye bruk for senere i livet, spesielt nå i russetiden. Jeg har lært en ny måte å utrykke meg selv gjennom kunst på, og har fått med meg erfaringer det er nyttig å ha dersom man vil sjablongtrykke mer.

torsdag 1. oktober 2009

Photoshop

På tirsdag lærte vi å redigere et svart hvitt bilde i god kvalitet, for å deretter redigere et felt/ et element i bildet tilbake til dens opprinnelige farge. Jeg redigerte et bilde jeg egentlig hadde tankt å ha blant mine topp ti i forrige oppgave, av en edderkopp:


tirsdag 29. september 2009

InDesign; Etikett

De to siste ukene har vi også jobbet med design av etikett. Det har ikke vert en stor oppgave, bare et lite prosjekt slik at vi fikk prøvd oss. Jeg syntes det var en veldig kjekk oppgave. Vi skulle kombinere ett av bildene vi hadde tatt og lage en etikett. Jeg valgte bildet av eplene mine og lagde to varianter.



Dette var den første etiketten jeg lagde. Jeg vil si at det var denne som også var den beste fordi fotoet kom bedre til sin rett i det, og fordi den var mye mer gjennomført. Jeg har først redigert bildet i iPhoto, deretter har jeg laget etiketten i InDesign, til slutt laget jeg det gammeldagse mønsteret som du såvidt kan skimte over etiketten i Photoshop.

Skriften valgte jeg fordi det var den jeg følte passet best til det jeg ville gi uttrykk for med etiketten: en smakfull og litt eksklusiv nektar. Hjemmelaget, noe som tilsier at man bør ha et design som er litt mer gammeldags og tradisjonelt etter min mening.

Denne etiketten laget jeg hovedsaklig fordi jeg syntes at skriften kom for lite frem på den andre etiketten, og formen var ikke like lett å ha på en flaske, den hadde kansje passet bedre som etikett på kartong. Denne etikketten får bedre frem skriften, og passer nok bedre på en glassflaste hvis den er lite og nett, men bildet kommer ikke så bra frem, og jeg hadde heller ikke like god tid til å redigere denne etiketten så mye som den andre noe som førte til at jeg synes denne ikke ser helt ferdig og gjennomført ut.

-Iselin-

Mitt beste bilde


Til slutt i denne oppgaven skulle vi legge ut det beste bildet vi har tatt gjennom denne perioden, og jeg synes dette var det beste bildet mitt.



Jeg liker det best fordi fargen er så vakker, og hvordan  vannet gir en helt spesiell effekt! Jeg liker hvordan det grønne bladet begynner å få rust på seg det også, men allikevel er helt nytt og bryter i bildet. Jeg synes det er et veldig vakkert bilde, med flere interessante områder i seg selv om motivet allikevel er så enkelt. Det oransje fargespillet kombinert med det skinnende lyset i den ruglete vannoverflaten utgjør magi.


Det er et bilde av gamle og rustne skinner, som man pleide å skjøsette båter med før.  Jeg digger hvordan vannet gir bilde highlight og ikke minst liv!  Lyset kommer direkte ovenfra, det er overskyet. Den eneste plassen lyset ikke skinner er hvor det er et hakk ned hvor kanten lager en diagonal gjennom bildet. Men det går også svake linjer i diagonal mot høyre, som følge av retningen vannet så stille sildrer seg frem.


-Iselin-

Fem kategorier

I løpet av de siste ukene har vi hatt et prosjekt kalt "Fem kategorier"
Disse fem kategoriene var:

Høst
Frukt, bær og grønt
Dyr
Reflekser
Komposisjon

Alle bildene mine et tatt med kompaktkamera (Canon SD750) med 7.1 mega pixels.
De bildene jeg har redigert en del legger jeg også ut originalen av slik at dere kan se forskjellen, noe som kan være interessant.



Det første bildet jeg har lagt ut er et bilde jeg tok på ferie i sommer, og jeg syntes det passet godt inn i kategorien komposisjon. Ideen var å få frem hvordan vannet rant i de tre levlene. På tidspunktet jeg tok det ville jeg bare huske det for hvor spesielt det var å ha vannkilder som dette plassert i gaten for den tøste. Komposisjonen er nesten diagonal, men det jeg syntes gir spenning til bildet er allikevel hvordan man kan se vannet renne fra den øverste skålen, til det treffer skålen under og lager vakre detaljer i vannflaten. Lyset er egentlig ganske sterkt, men allikevel går det bra i og med at skyggen bringer svarte flater til bildet, dette skaper spenning. Av dette bildet har jeg lært at om jeg skulle fått et enda mer spennende bilde kunne jeg prøvd å få tatt det uten den skarpe solen.






Dette er det andre bilde jeg har valgt å plassere innen kategorien komposisjon. Bildet tok jeg på ved sjøen ved Hå gamle prestegard, og det var ikke før jeg egentlig skulle til å gå tilbake jeg så dette utsnittet glimte mot meg mellom steinene. Jeg måtte med en gang prøve å få et bilde av hvordan buene av skiten i vannoverflaten harmonerte så godt med de runde steinene som stakk opp av vannet. Lyset fra himmelen gjør hele bildet enda mer spennede hvor det oransje i steinene blir fremhevet av komprementærfargen dens; blå, som gjenspeiler seg i vannoverflaten. Av dette fotografiet har jeg lært at det faktisk er mulig å få et bra bilde av det meste om man bare bruker øynene riktig.






Dette bildet elsker jeg! Det passer i grunnen inn i både kategorien for komposisjon og refleks, men har valgt å plassere det under "refleks", fordi det tross alt er refleksen som utgjør komposisjonen. Dette bildet var også et bilde tatt av et øye på jakt etter gode motiver, da jeg plutselig oppdaget hvilket fantastisk bilde en glassdør kunne gi. Det du hovedsakelig ser i dette bildet er kjøkkenbenken vår, og i skuffene under benken er det gjenspeil av kjøkkenbordet vårt på andre siden av rommet. I og med at jeg ser dette motivet gjennom en glassdør, gir også denne sin bit til komposisjonen hvor gjenspeilet av meg i døren kommer frem på grunn av den svarte bakgrunnen skuffene gir. At å fotografere er å male med lys er et ordtak jeg syntes forklarer dette bildet godt. Lyset som kommer inn fra venstre gir en vakker spenning i bildet, og der er lyset som skaper refleksen. Gjennom dette bildet lærte jeg virkelig hvor mye interessant man kan lage av reflekser.







Dette bilder liker jeg også godt, på grunn av det abstrakte uttykket det gir. Ved å redigere fargene i bildet gikk det an å få så mange forskjellige interessante tolkninger av det. Bildet er et speilbilde i elven av et tre. Komposisjonen er skjev, noe jeg synes tilfører bildet spenning, uten at harmonien forsvinner i og med at den mest interessante delen av bilde er i det gyldne snitt. Gjennom dette bildet har jeg lært hvor gøy man kan ha det ved å redigere et bilde etterpå, for det var i grunnen det som gjorde hele bildet her. Hadde ikke kontrasten blitt så forsterket som den ble, og bildet blitt tilført litt farge, hadde det ikke vert like interessant og vakkert.



Dette bilde er av hunden min, lite overraskende hører bildet altså til kategorien "dyr". Jeg synes bildet nesten ser ut som et kongelig portrett med de mørkegrønne partiene, på den definerende rammen, rundt hunden som holdet hodet hevet. "Rammen" er et kunstverk plassert i Sandveparken, og det var i grunnen den jeg skulle ta bilde av, i det hunden min plutselig dukket opp i linsen, og jeg ikke kunne gjøre annet enn å så raskt som mulig få fanget øyeblikket. Mye av gode biler er tilfeldige hendelser, jeg har lært at vil en ha interessante bilder må en ofte bare gå ut å se hva som faller i fanget på en.



Det andre bilde innen kategorien dyr. Bildet er ganske intenst og jeg foretrekker det derfor i et lite format slik som du ser det her. Øyet forteller nermest en historie med sitt uttrykksfulle melankolske øye. Komposisjonen er et bilde med blikkfanget plassert som en diagonal. Lyset er veldig bra, et veldig bra fotolys, hvor solen ikke skinner direkte, men allikevel er lyset kraftig. Av dette bildet har jeg lært at om man får sjangsen, bør man prøve å gå nerme for å fange små detaljer, det gir bildet en helt annen stemning.



Dette bildet har dere også sett før, det er et bilde jeg tok til kategorien "Frukt, bær og grønt." Fargene i bildet er ganske intense, og detaljene er fanget på en veldig god måte. Bildet er helt uredigert.
Man kunne nesten trodd det var en kjøttetende plante. Jeg fant motivet i hagen, tror det var av en vissen blomst eller et ugress av et eller annet slag. Nok en gang er komposisjonen diagonal og veldig intens med hvordan jeg har fokusert på blomsten og bakgrunnen blir ganske uklar. Jeg iker hvordan bildet gir et hint av symmetri, mens det alikevel ikke er det. I og med at bildet ble tatt ute kommer lyset fra alle vinkler, solen var oppe på himmelen, og skyene vekslet mellom å gjemme den, og å la den skinne. Trolig er bildet tatt i det solen var på vei bak skyen, ut i fra hvordan lyset ser ut, og med tanke på at jeg ikke tok bilder da den ga et sterkt lys. Nok en gang er trikset: gå nær!






Dette bildet har jeg brukt i fobindelse med flere oppgaver, både etikett- oppgaven og som tidligere inlegg på denne bloggen om frukt, bær og grønt. Jeg synes det er et veldig vakkert bilde. Det er tatt sett nedenifra og opp, og etterpå har jeg redigert det til svart hvitt fordi bildet hadde så mange detaljer og fine deler at jeg synes det var best å ha det i svart hvitt for at det ikke skulle bli for mye for øyet med all fargen. Når blide ble svart-hvitt ble det mye mer harmonisk og mystisk synes jeg. Jeg liker også hvordan det er kommet en dråpe dugg på kameraet slik at man får en følelse av rom og spenning i bildet. Hadde ikke den duggdråpen vert på linsen ville bildet muligens vert litt mer kjedelig. Veldig friskt er det også med dråpene som renner ned og henger under eplene. Man blir nesten tørst av å se på bildet. Lyset kommer ganske tydelig fra den øvre venstre delen av bildet, og gir en fin definisjon av form på eplene. I tillegg er det kommet en lysende flate bak bladene, himmelen, som gir bildet harmoni og "klang" om jeg kan formulere det slik. Lyset buer seg inn i motivet og treffer både epler, blader og vann. Jeg har lært at noen ganger kan det være best å ikke ha med farge i bildet, men da bør det har sterke kontraster og en god kompisisjon.



Dette bildet er av gamle og rustne skinner, som man pleide å skjøsette båter med før. Her er et eksempel på et bilde som ikke passer bra i svart hvitt, fordi at det hovedsaklig er spillet i den oransje flaten som gjør bildet spennende. Jeg digger hvordan vannet gir bilde highlight og ikke minst liv! Bladene som ligger der gjør at bildet får en historiefortellende vinkel over seg, og det er de som har gjort at jeg plasserte bilde innen kategorien høst istedenfor komposisjon. Lyset kommer direkte ovenfra, det er overskyet, den eneste plassen lyset ikke skinner er hvor det er et hakk ned, på kanten som lager en diagonal gjennom bildet. Men det går også svake linjer i diagonal mot høyre, som følge av retningen vannet så stille sildrer seg frem.




Dette er mitt siste, og mitt tiende bilde. Det ble tatt i skumringstimen, noe som gjorde at det var ganske vanskelig å få bildet klart. Men jeg fikk plassert kameraet på håndtaket ved bruen jeg stod på slik at jeg fikk fanget de vakre fargene du kan se på denne greina. Fargene lyste opp, og jeg liker også godt hvordan vannet har nyanser av mørkeblå i seg. Komposisjonen er egentlig en ganske kjedelig komposisjon, og bildet hadde ikke vert like bra om det ikke hade vert for fargene som lager mer spenning. Men det er et rolig bilde i forhold til alle de andre ti jeg har lagt fram i denne oppgaven, et veldig fredfullt bilde vil jeg si. Lyset i bilde er svakt, men hadde det ikke vert svakt ville ikke bladene kommet like sterkt frem ut av mørket. I dette bildet har jeg lært at man må være forstiktig og obs når man tar bilder av "rolige" motiver.

-Iselin-

fredag 18. september 2009

Hå gamle prestegard, Svev!

I dag har vi vert ute på:

Og sett utstillingen av Heidi Wexelsen Goksøyr kallt "Svev". Dette var en veldig behagelig å fredelig utstilling å være på. Fargene gikk i grått og hvitt, temaet for utstillingen var gjennomført. I det første rommet var det en utstilling av dataredigertebilder av himmel og mennesker i vann.






Deretter gikk vi opp, til et mørkt rom, hvor det var satt opp tre fredelige videoinstallasjoner. Selv om mediet var forandret, forble følesen av intrykkene den samme, underlig. Godt gjennomtenkt av kunstner Goksøyr. Her oppe var det ikke lett å få noen serlig gode bilder. Men jeg fikk et noen lunde bra. Jeg likte den første videoen best, et stort lerret på gulvet, hvor skyene og vanndråper på vannet var redigert sammen, dette er bilde av den tredje videoinstallasjonen:



Etterpå var vi å så på utstillingne "Fra vikinger til oljenasjon". Her fikk vi brått oppleve forskjellen på foto som kunst, og foto som dokumentasjon. Det er en vesentlig forskjell, og det er viktig å holde i bakhodet for hvilket formål du tar bilde når du tar det.

Til slutt fikk vi selv gå ut i naturen å være fotografer. Her var det bare å slippe fantasien løs i ved steinstranden, jeg synes jeg fikk to interessante bilder av steinene:






Og slik var det hele klassen på 13 satt og lette etter de rette motivene:


Idyllisk eller hva?